Varför är det ens en fråga om man ska eller inte?

Debatten går het om Svininfluensan både här och där. Jag tänkte bara ta chansen att klargöra min position.

 

Jag tänker ta vaccinet eftersom beslutande organ i Sverige har bestämt att de ska massvaccinera befolkningen. Jag tror inte att vaccinet är ett så stort risktagande som man har hört att vissa tror. Jag tror inte att det är en så Big deal att ta sprutan så jag gör det gärna nu när de i beslutande position har bestämt det. Alltså jag har ingen kunskap alls i frågan men jag vet att de som beslutar har en arme av folk (med kunskap) som har hjälp till att komma fram till detta beslut. Så är det i alla andra frågor som politikerna beslutar om.  

 

Säger de att dödsfallen hållas nere om många tar vaccinet så tror jag på det. Vem är jag att ifrågasätta folk som har kunskap i sjukvårdsfrågor när min kunskap i område är ytterst begränsad?  Säger de att de vill att folk ska vaccinera sig så gör jag det. Det är egentligen inte svårare än så… Även om vi aldrig kan veta hur det med våra förutsättningar hade varit annars och att det finns massor av läkare som säger att det inte är bra med vaccin.

 

Rent personligt är jag inte speciellt ”rädd” för influensan däremot har jag relativt många i min direkta omgivning som tillhör olika riskgrupper och om det nu skulle kunna vara så att jag kan vara en del av att de(eller andra) inte får influensan genom att vaccinera mig så är det inte ett speciellt svårt val.

 

Jag känner att jag inte har rätt att spekulera i hur många som hade dött i alla fall eller hur många som dör i vanliga influensor. I alla fall inte nu när vi har blivit uppmanade att ta vaccinet. Då är inte jag personen att spekulera med andras liv om det nu är det man gör. Jag menar bara att om jag kan hjälpa till att hindra någon från att dö så är det en ”no brainer” även om min del i frågan blir väldigt liten.

 

Sen vet jag att folk är lite rädda över skräckscenariot att man blir sjuk av vaccinet. Visst det kan vara så att man får influensaliknande symptom av vaccinet i värsta fall. Om det är så får det väll vara så. Alltså det obehaget får man ju ta om det i förlängningen räddar liv.

 

Jag har en liten känsla av att många bildar uppfattning utifrån extremfallen som visas upp i media. Om siffrorna nu stämmer så har mellan 1 och 2 miljoner redan fått vaccinet och vad jag kan förstå så är det inte många vaccinrelaterade komplikationer man hört om.

 

Som sagt… för mig är det inte en stor fråga. Om nu regeringen ber mig att ta sprutan för att de behöver kvantiteten så gör jag det… även om det i framtiden visar sig vara helt i onödan och att det inte gav den effekten man hoppades. Det är ändå värt ett försök.

 

Jo jag vill lägga till att alla har rätt till att bilda sin uppfattning och jag respekterar folks val. Jag är bara förvånad att det har vållat sån debatt och ur min synvinkel så är jag förvånad att folk ens tvekar… även om de som beslutar har fel så är det väll värt ett försök?


Jag vet att jag upprepar mig i inlägget men det få vi leva med.


Just nu väntar i alla fall jag på att det ska bli min tur för jag tänker på inget sätt tränga mig före…  



(läs gärna farsans blogg om ämnet:

http://birka.bloggagratis.se/2009/10/23/2112253-vaccineras-eller-ej/  )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback