Störa grannar...?

Jag snattar ämnet från en kompis men det är något som drabbat mig själv också.


Jag har full förståelse för att folk är olika och har olika intressen, sovrutiner osv.  Jag stör mig dock på att det verkar finnas en tyst acceptans för att man får störa grannar på ”obekväm” tid om det gäller hushållsarbete, snickerier eller annat som hör till hem & trädgård. Det gäller tydligen andra regler om man ”jobbar hemma” med olika saker än om man tillexempel spelar musik högt. Det blir ett djävla liv om någon har fest en bit in på natten(behöver ibland inte vara så sent) och spelar musik så det hörs till grannarna. Däremot verkar det vara accepterat att borra i väggen kl 0730 på morgonen eller varför inte gå upp tidigt en lördag och såga lite på elsågen(vad det nu heter?) kl 08 på lördagsmorgon. Jag har viss förståelse om man flyttar in eller om man renoverar men jag råkar veta att det finns folk som står ute och sågar eller borrar som hobby. Lite hobbysnickeri sådär. Ämnet är extra aktuellt  då Martin Timell och andra har sett till att hemmarenovering har blivit en livsstil…


Även om man flyttar eller renoverar om så KAN man faktiskt tänka lite på sina grannar och inte börja för tidigt. Även om man ”vill komma igång tidigt så man blir klar tidigt”.  Jag vet att jag låter som en gnällig granne som klagar på allt och det kan vara så men jag har aldrig klagat till någon och kommer inte att göra det. Jag är bara lite sne på att det är accepterat att störa bara man sågar lite eller borrar lite…men fan om du har fester.

 

På vårt sommarställe har vi det tveksamma nöjet att lyssna till gräsklippare på lördags- och söndagsmorgon tidigt. I närheten ligger det vanliga bostadshus som absolut inte kan klippa gräset på veckodagarna eller varför inte mitt på dagen på lördag…nepp..helgmorgon it is…  haha fan vad jag gnäller. Men min poäng är bara att bygg och trägårdsarbete stör på samma sätt som fester.

 

När vi ändå är inne på byggspåret så kan jag meddela att jag föga förvånande har ett ont öga till vissa hantverkare(inte alla). Det finns många regler som man tydligen kan skita i bara men är hantverkare. Ovan nämnda klagomål är bara ett i mängden…”vadå? Jag börjar ju kl 07 jag skiter i om någon ligger och sover… ska jag borra så gör jag det kl 07…det är ju min arbetstid”.


Parkering ska vi inte prata om… vissa hantverkare måste tydligen parkera sin bil i hallen där de jobbar(om det bara går) och det går inte att fundera på om man på något sätt står olämpligt.  ”Bara jag själv slipper ta mer än 3 kanske 4 steg när jag ska hämta en borrmaskin, hammare eller något annat som är tungt att bära”. Lasta av de tunga grejerna och sen parkera bättre existerar inte.


Dekalen på bilen där det står något med bygg, VVS eller liknande är tydligen en magisk  ”Parkera fritt”-biljett.


Anledningen till att jag tar upp detta är att jag har personlig erfarenhet av att flera gånger blivit väckt (tidigt) på helgmorgon till ljudet av en sågklinga eller en borrmaskin. Jag stöter dagligen, i jobbet,  på ”dekalbilar” som står parkerade fel eller i vägen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback